קבלת החלטות הוא תהליך הכרוך במאמץ רב בעל משמעות עמוקה וחשובה לכיבוש כל יעד. הגדירו זאת כתפקיד הקשה ביותר בעולם. מעייף, מורט עצבים, הוא יכול להביא להצלחה, לאושר, לשמחה, אך גם לאבל ולמוות.
המחליט- אינו חושש מכשלון, אינו נחפז, שוקל כל הסיכונים, לעיתים הוא סופג ביקורת ואי פופולריות, אך רק בגלל אנשים כאלה זורם העולם וממריא לאיכויות גבוהות. המחליט הוא אדם בודד למרות שהינו מוקף באנשים, ביועצים, טרם ההחלטה נשמעות דעות שונות ומגוונות. המחליט אינו נימנה לעיתים עם הרוב, אך האחריות בהחלטה היא עליו. ההחלטה חייבת לקחת בחשבון מציאות הכלים שיסייעו ליישום ההחלטה מן הכח אל הפועל. המנהיג הפועל בחכמה, המשפיע והמוביל מונהגיו כשותפים, מגביר את רצונם להגות רעיונות נשגבים כדי לעגן היטב ההחלטה או להתווכח עליה.
ככל שהמנהיג כשרוני, יצירתי, בעל יכולת, שיקול דעת, אמיץ, מאמין בעצמו, ברעיון, בחשיבות היישום, כן תתקבל ההחלטה ביתר עוצמה וחשיבות.
כל החלטה המתקבלת צריכה להתחשב בהמשכיות בהחלטה נוספת שתגביר המוטיבציה, שתשכלל הרעיון, שתוסיף נדבך חדש, אחר, שונה וטוב יותר.
החלטה טובה תלויה בתכנון שלבים כדי למצות כל האפשרויות:
•
ללמוד ולעכל שפע רעיונות ודרכי פעילות חלופיות.
•
להתחשב בשפע היעדים הנוספים שיש להגשימם, כולל ערכים ורגשות.
•
לשקול העלות והסיכון אם תהיינה תוצאות שליליות.
•
לחפש בדבקות מידע חדש ורלבנטי בכל הספרות כדי לאתר מיגוון דרכי פעולה.
•
להקשיב היטב לכל מידע חדש ולכל דעה של מומחה, גם אם הם מנוגדים לרוח הדברים ואינם תומכים בדרך המנותבת להחלטה.
•
לטפח מערך ההערכה שיבדוק כל פעם בכל שלב בתהליך ישום ההחלטה, כדי לנסות כל דרך חלופית באמצע התהליך.
•
להכין אלטרנטיבה למקרה שיזדמנו מצבים בלתי צפויים.
לתהליך קבלת ההחלטה חיות משלו, הוא לעיתים מורכב, הרצון להצליח מקנה נופך של אושר ושמחה ומוטיבציה של כולם להגיע לראש הפסגה.
משנתקבלה ההחלטה חייבים כולם להטות שכם לביצועה המושלם והאיכותי. מוכרחים להקנות לאנשים רצון לנצח, להשרות בטחון, התלהבות, להגביר הסקרנות והעירנות לקלוט את הבלתי צפוי. הלמידה לפני קבלת ההחלטה וההשתלמות בדרך- באמצע, בתהליך עצמו עקרוניים וחשובים. להקשיב כל הזמן לכולם גם "לאיפכא מסתברא" שבינינו, זה חיוני לקבלת החלטה נבונה.
שאילת השאלות, עידוד המחלוקת, העמקת האיכפתיות וההתחשבות בכל דעה של כל אחד היא מאבני היסוד לקבלת החלטה טובה.
כאשר ההחלטה מורכבת מאוד ומכילה מספר סעיפים או נושאים, יש לבנות "החלטות ביניים", שהרי אין קפיצות דרך בהשגת יעדים, על כן - שלבים בבניית הסולם הם מבסיסי ההצלחה.
מקבל ההחלטה צריך לפעול בטקטיקה חכמה, יעילה ומשתנה מדי פעם. שהרי תהליכי השינוי בחשיבה מהווים קרקע מוצקה לחשיבה יוצרת ומשתנה כל הזמן. בעולם דינמי דהיום, תהליכי השינוי הם התשתית להצלחה.
על כן יש חשיבות לכל החלטה שתהווה מנוף לחשיבה ולהתקדמות נוספת.
אסור שההחלטה תהא סוף חשיבה.
המחליט חייב לעבוד עם טקטיקה יעילה שתקנה יכולת עמידה והתגברות על קשיי הסתגלות לשוניים והתחשבות בתקלות שבדרך.
הקניית כוחות השראה, מורל, חיוך, הומור, תגמול, מעודדים מאוד את כולם להשמיע קולם האמיתי. בניית רוח צוות יוצרת נאמנות, הערצה, ביקורתיות, יצירתיות, הסכמה, התנגדות, הסתגלות, מוטיבציה, הסרת מחסומים, לואליות, השתדלות, עיצוב תפיסת עולם.
תהליך קבלת ההחלטה חייב להיות מעוגן ב"מה" בתאוריה, בתפיסת עולם, אך מוכרח להיות משולב גם ב"איך" כיצד ליישם ולטפח, רצונו לאסוף מידע, ללמוד מאחרים, לקרוא ספרות ענפה. דרך זו רק תשפר כל החלטה. קורט לווין אמר- "אין לך דבר מעשי יותר מתאוריה מוצלחת".
המחליט צריך להתחשב בדעות כולם, לא רק ברטוריקנים, בצעקנים, במשתלטים.
הנביא עובדיה (ט') מציין העונש לאדום- "והאבדתי חכמים מאדום ותבונה מהר עשיו"- הנבואה כנגד משאבי האנוש האיכותיים שיש לעם, היינו פגיעה בבעלי היכולת להחליט. המחליטים צריכים להיות מנהיגים חכמים ונבונים, המחליטים במדינה בשפיטה, במפעלים, בהייטק, בחינוך ובבית, צריכים להתחשב בכל שיקולי הדעת שהעלינו. להחלטה ולוא הקטנה ביותר יש משמעות לאורך זמן. מצבם של בני אדם יהא טוב יותר לטווח ארוך אם ההחלטות שבדרך יהיו מוצלחות.
החלטות כפייתיות בשל אי וודאות וללא עומק חשיבה עלולות להסתיים בלא כלום ואף להזיק. החלטות ביתיות כמו מדיניות, לאומיות, עיסקיות וחינוכיות, צריכות להתחשב בשבעת השלבים שהועלו, החיפוש, האיתור היסודי אחר כל מידע אפשרי טרם קבלת ההחלטה תימנע נזקים ותסייע לקבלת ההחלטה הנבונה ביותר.
ארגון נכון, סדר ומשמעת פנימית מסייעים מאוד. תיוק כל מידע, כל שיקול דעת יספק את הטוב במועד הנכון.
ככל שהמנהיג ישאל יותר שאלות טרם קבלת ההחלטה, תהא התוצאה מצויינת יותר. למשל, מי האיש עליו תוטל המשימה, כמה משאבי אנוש עתידים להשתתף בתהליך. מה מידת החשיבות של ההחלטה- סדר עדיפות. מהו המידע הנוסף הנדרש. כיצד להשיג כלים מתאימים. האם יש לעושים במלאכה מיומנויות ומומחיות לשם פתרון הבעיה. היש צורך בכוחות חיצונייים, האם הכפופים שותפים למטרות.
החשיבה הקולקטיבית טרם קבלת ההחלטה. ההקשבה האמיתית לכל אחד, הקניית תחושת שותפות בכל פרט בקבוצה, השראת האמונה בהצלחה, התחברות אינטלקטואלית וריגשית לארגון המחליט, התיחסות, כבוד ועידוד להמשיך ולהגות - הם מאבני היסוד להצלחה בקבלת כל החלטה.
- תואר שלישי בחינוך במנהיגות
משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי
בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם
ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.